Luistervaardigheid; waarom 'je best doen' geen zin heeft EN: Wat wél werkt

Luistervaardighed “Probeer goed te luisteren” Dit blog gaat over luistervaardigheid. Dus hoe zorg je er nou voor dat je begrijpt wat er wordt gezegd wanneer er iemand aan het spreken is, of bijvoorbeeld op een luistertoets? Laten we eens nadenken over het verschil tussen horen en luisteren. Wanneer ik iets hoor dan vraag ik me soms af wat het is. Bij een geluid dat je niet herkent kun je je afvragen wat het geluid is. Waar komt het vandaan, wie of wat maakt het geluid? Heb ik het wel eens eerder gehoord, of niet? Echter, wanneer ik naar iemand luister, dan herken ik het geluid wel. Ik weet wat het is, ik weet wat er gezegd wordt, ik heb begrip. Dus, horen is geluid binnen laten komen zonder het te begrijpen, en luisteren is geluid binnen laten komen en het wél begrijpen. Hoe taal leren begint Wanneer een jong kind de eerste taal leert, dan leert het gaandeweg het geluid omzetten in begrijpelijke informatie. Dat wil zeggen dat voordat het kind weet wat een ‘schoen’ is, het waarschijnlijk is dat het geluid ‘schoen’ dus / S G OE N / al vaak gehoord is. Totdat er een ahá moment komt. Nú weet ik het; / S G O E N / trek ik aan als ik naar buiten ga. Dit gaat natuurlijk niet bewust. Een kind maakt die denkstap niet. Dat hoeft ook helemaal niet, want het gaat allemaal vanzélf! Kon dat nou met Engels ook maar. Het goede nieuws is dat dit kan. Er zijn wel een paar dingen die je je dan goed moet realiseren. Zo zal je moeten stoppen met je er aan storen dat je niet alles begrijpt. Als je bijvoorbeeld naar een Amerikaanse serie kijkt om te oefenen met horen en luisteren, dan begrijp je natuurlijk niet alles. Als dat wel zo was geweest, zou je niet het plan hebben om een serie te gaan kijken met als doel je luistervaardigheid te optimaliseren. Dus zie in dat het onzinnig is om je er dan aan te storen dat je niet alles snapt. Dat betekent niet dat je dat niet vervelend mag vinden, het gaat er alleen maar om dat je ziet dat het de ontwikkeling in de weg staat. Hoe zit dat dan? Hier ziet iets diepers in verborgen. Wanneer je namelijk je er zo aan stoort dat je niet alles begrijpt bevestig je naar jezelf dat je ‘slecht in luisteren’ bent. Je maakt het meer waar voor jezelf. Je vertelt het opnieuw aan jezelf; Zie je, ik kan dit echt niet goed. Dat is iets wat we niet kunnen gebruiken bij het leren van een nieuwe vaardigheid. Stel dat je begint met tennis, als je na drie keer een bal tegen het net slaat uit frustratie het racket op de grond smijt en zegt ‘ik krijg de bal niet over het net’, denk je dan dat je dit gemakkelijk wél gaat kunnen? De werkelijkheid is dat er geen moeiteloze route is van iets níet kunnen naar iets wél kunnen. Het is juist waar dat het moeite kost. Tegelijkertijd is het ook zo dat je de route van niet-kunnen naar wel-kunnen zo ruisvrij als mogelijk kunt maken. De eerste stap daarin is dat je bij jezelf kunt opmerken dat je van alles aan jezelf vertelt over hoe moeilijk of hoe makkelijk het is. Het jezelf iets vertellen is altijd een perspectief. Wanneer je heel goed appeltaarten kunt bakken kun je zeggen dat het makkelijk is. En als je dit niet goed kunt, kun je zeggen dat het moeilijk is. Het is relatief. Wanneer je iets eenmaal kunt, zeg je altijd dat het ‘eigenlijk best makkelijk is’. Dan kunnen we beter eerlijk zijn en de realiteit goed in de ogen kijken; het ligt er helemaal aan of je de route naar

wel-kunnen op een intelligente manier volgt. Doe het zo Dan nu een handige techniek om van ‘horen’ naar ‘luisteren’/begrijpen’ te gaan. Neem een filmpje waar Engels in gesproken wordt (kun je ook bovenin vinden bij ‘luistervaardigheid’) en speel daar een kort stukje van af, bijvoorbeeld 15 seconden. Schrijf vervolgens op wat je hoort, ZONDER te proberen te begrijpen wat er wordt gezegd. Dat kun je fonetisch doen, dus je gebruikt dan letters om op te schrijven wat je hoort. Bijvoorbeeld als je het geluid van het woord ‘determination’ hoort, schrijf je op: “die-tur-mi-nee-shen”. Speel het zelfde stukje meerdere keren af, doe dat gerust tien of twintig keer. Zeg het ook een paar keer hardop na, dus doe het geluid dat je hoort na. Vervolgens check je jouw versie met een tekst-versie van het filmpje. Onder het kopje ‘luistervaardigheid’ hierboven heb ik dat bij een aantal filmpjes voor je klaargezet. Uiteindelijk probeer je alles te ‘ontcijferen’. Door dit geregeld te oefenen train je je brein het geluid om te zetten in begrijpelijke informatie. Je kunt in die zin dus niet ‘je best’ doen op een luistertoets. Je kunt iets wel of niet verstaan, zo simpel is het wel. Door deze oefening veel te doen vergroot je het deel dat je wel begrijpt, zodat je algehele begrip van gesproken Engels geleidelijk aan toe zal nemen.

Dit alles kan overigens niet los gezien worden van oefenen met lezen. Door veel te lezen bouw je aan woordkennis, en hoe meer woorden je kent hoe gemakkelijker je iets kunt volgen. Tot slot, ik onderschat zeker niet dat het lastig is om het ‘moeilijk vinden’ los te laten. Dat zal voor de meesten van jullie een geweldige opgave zijn. Ik benoem het slechts om er op te wijzen dat het een obstakel is. Naarmate je oefent met nieuwe vaardigheden – taal, sport, wiskunde, filosoferen, goed naar iemand kunnen luisteren (erg belangrijk) – kun je dit gewoon in je achterhoofd houden in de zin dat je weet dat wat je ergens van vindt een probleem kan zijn op de weg naar begrip.

Uitgelichte berichten
Binnenkort komen hier posts
Nog even geduld...
Recente berichten